Ads Top

Streaming domineert Nederlandse muziekmarkt

Er lijkt nog geen einde te komen aan de groei van streaming: de Nederlandse muziekmarkt groeit al tien jaar met minimaal 10 procent. Na een jarenlange daling laat de ‘fysieke’ markt sinds 2020, door toenemende populariteit van vinyl, ook weer groei zien, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van de NVPI.

Het streamen van muziek was in 2022 met een aandeel van 79 procent de belangrijkste bron van inkomsten voor de Nederlandse industrie. De omzet uit streaming steeg in 2022 met 10 procent naar 224 miljoen euro.

Het marktaandeel bleef wel ongeveer gelijk ten opzichte van 2021 en nam zelfs iets af in vergelijking met 2020. Dat komt vooral door de populariteit van vinyl: in 2022 steeg de omzet daarvan met ruim 30 procdent naar 37 miljoen euro. De omzet van cd’s daalde wel, met bijna 13 procent, naar een totaal van 15,3 miljoen euro.

Muziek van eigen bodem was net als de afgelopen jaren in 2022 zeer populair bij het Nederlandse publiek, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. In de top 10 best verkochte singles 2022 staan maar liefst vijf nummers van eigen bodem, met ‘Vluchtstrook’ van Kris Kross Amsterdam, Antoon en Sigourney K op nummer één. Het was voor het laatst in 2018  dat er zoveel Nederlandse nummers in de top 10 beste verkochte singles stonden. In de verkoop van albums bleven buitenlandse artiesten nog wel populairder. In de lijst best verkochte albums 2022 staat ‘Harry’s House’ van Harry Styles op de eerste plaats.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.