Ads Top

YouTube Music in opkomst in Nederland

Spotify heeft op de Nederlandse weinig te duchten van Apple Music, Deezer en Napster, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper. Wel vormt YouTube Music een serieuze bedreiging voor Spotify in Nederland.

YouTube Music is naast Spotify momenteel de enige streaming muziekdienst waarbij de zogenoemde installed base in behoorlijk tempo groeit. YouTube Music stond in het tweede kwartaal op 11 procent van alle Nederlandse smartphones geïnstalleerd. YouTube Music heeft volgens Telecompaper 'goede kaarten' om een belangrijke concurrent voor Spotify te gaan worden. Ook al omdat Google op alle Android-apparaten de Google Play Music-app wil vervangen door YouTube Music.

Het aantal Nederlanders dat Spotify op de smartphone geïnstalleerd hebben staan is in het tweede kwartaal van 2020 verder gestegen naar maar liefst 46 procent.

Het aantal installaties van de Spotify-app is op iPhones het grootst. Op 59 procent van alle Nederlandse iPhones staat Spotify. De Installed base van Apple Music komt op iPhones echter niet verder dan 13 procent.

Deezer heeft afgelopen kwartalen zijn installed base onder Nederlandse gebruikers juist zien dalen en staat nu nog maar op drie procent van alle Nederlandse smartphones. Ook de installed base van Apple is gedaald naar 5 procent van alle smartphones.

De installed base van streaming-muziek apps is wel erg leeftijdsafhankelijk. Zo is Spotify geïnstalleerd op 77 procent van alle smartphones van jongeren in de leeftijd tussen 16 en 19 jaar en op 'slechts' 22 procent van alle smartphones van 65-plussers.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.