YouTube test AI-tool om copyrightvrije muziek te genereren voor video’s
YouTube heeft een nieuwe AI-functie geïntroduceerd waarmee creators eenvoudig muziek kunnen genereren voor hun video’s — volledig copyrightvrij. De functie is een uitbreiding op de bestaande Music Assistant en bouwt voort op Dream Tracks, een AI-tool die vorig jaar werd gelanceerd en zich toen vooral richtte op korte video’s zoals YouTube Shorts.
Dankzij een recente update van Dream Tracks kunnen gebruikers nu langere muziekstukken laten maken, simpelweg door instructies te geven over stijl, instrumenten en het type video waarvoor de muziek bedoeld is. De AI genereert op basis daarvan muziek die direct toegevoegd kan worden aan de video, wat creators flink wat tijd en gedoe rond auteursrechten bespaart.
Hoewel de functie momenteel nog in een testfase zit en dus nog niet breed beschikbaar is, belooft het een waardevol hulpmiddel te worden. Tot die tijd kunnen creators gebruik blijven maken van YouTube’s bestaande bibliotheek met rechtenvrije muziek of op zoek gaan naar alternatieven.
YouTube laat daarnaast doorschemeren dat er nog meer tools op komst zijn om contentcreatie te vergemakkelijken — met speciale aandacht voor het maken van Shorts, waarmee het platform de concurrentie aangaat met TikTok en Instagram Reels.
Dankzij een recente update van Dream Tracks kunnen gebruikers nu langere muziekstukken laten maken, simpelweg door instructies te geven over stijl, instrumenten en het type video waarvoor de muziek bedoeld is. De AI genereert op basis daarvan muziek die direct toegevoegd kan worden aan de video, wat creators flink wat tijd en gedoe rond auteursrechten bespaart.
Hoewel de functie momenteel nog in een testfase zit en dus nog niet breed beschikbaar is, belooft het een waardevol hulpmiddel te worden. Tot die tijd kunnen creators gebruik blijven maken van YouTube’s bestaande bibliotheek met rechtenvrije muziek of op zoek gaan naar alternatieven.
YouTube laat daarnaast doorschemeren dat er nog meer tools op komst zijn om contentcreatie te vergemakkelijken — met speciale aandacht voor het maken van Shorts, waarmee het platform de concurrentie aangaat met TikTok en Instagram Reels.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten