Ads Top

Omzet Nederlandse muziekindustrie ziet afnemende groei

Ondanks de turbulente marktomstandigheden door de corona-pandemie realiseerde de Nederlandse muziekindustrie in 2020 een omzetgroei van 9,8 procent en komt daarmee uit op een bedrag van 225,8 miljoen euro.

Het groeipercentage is wel afgenomen ten opzichte van 2019 toen de omzet met 12,7 procent steeg.

Sinds 2015 laat de markt een stijgende lijn zien, met name door de inkomsten uit streaming.

De fysieke verkoop van muziek ging in 2020 hard onderuit, met name de verkoop van cd’s. Uitzondering is vinyl, daar is sinds 2017 weer groei te zien. Vorig jaar is het eerste jaar dat vinyl meer heeft omgezet dan cd’s. 

De corona-pandemie heeft de creativiteit van de nationale- en internationale artiesten gelukkig niet in de weg gestaan en zijn er in 2020 weer vele topreleases de Album- en Single Top 100 binnengekomen. Bij de albums werd de lijst aangevoerd door het postuum uitgebrachte album ‘Shoot For The Stars Aim For The Moon’ van de Amerikaanse rapper Pop Smoke. Van eigen bodem staan Lil’ Kleine, Boef en Snelle in de top 10. De single ‘Blinding Lights’ van de Canadese zanger The Weeknd staat op één in de Single Top 100. Op de voet gevolgd door de Nederlandse artiesten Emma Heesters & Rolf Sanchez, Yxng Le & Frenna, Snelle en Danny Vera.






Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.