Ads Top

Bol.com: verkopen digitaal lezen overstijgen alle verwachtingen

Een jaar na de introductie van digitaal lezen in Nederland blijken de verkopen van digitale artikelen alle verwachtingen te overstijgen. Bol.com verkocht honderdduizenden digitale boeken en enkele tienduizenden e-readers. Ter vergelijking: de verwachting een jaar geleden was enkele tienduizenden boeken en enkele duizenden readers. Dit succes wordt voornamelijk gedreven door de consument. Waar klanten kunnen kiezen tussen een digitaal of een fysiek boek, kiezen zij in tien tot twintig procent van de gevallen voor digitaal, met uitschieters naar boven de vijftig procent.
De Nederlandse markt voor digitaal lezen groeit veel harder dan bijvoorbeeld de Amerikaanse markt. Daar is digitaal lezen al een aantal jaren gemeengoed en wordt voor 8,5% aan digitale boeken verkocht. Bol.com verkoopt slechts een jaar na introductie al ruim 5% aan digitale boeken. De verwachting is dat met het groeiende aanbod digitale titels de markt zich nog verder zal ontwikkelen.
“Naar onze schatting zijn in de afgelopen 12 maanden in Nederland een kleine 100.000 e-readers verkocht. Als je kijkt naar een populair artikel als de iPhone werden daarvan in de afgelopen 3 jaar in Nederland 450.000 stuks verkocht”, zegt Daniel Ropers, managing director bij bol.com. “De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat nog niet alle boeken digitaal worden aangeboden. Het aanbod is sinds de introductie wel al meer dan verdubbeld. Van de Bestseller 60 is bijvoorbeeld de helft als digitaal boek verkrijgbaar. Aangezien steeds meer uitgevers en schrijvers zien dat digitaal lezen door de consument wordt omarmd, verwachten we dat het aantal digitale titels ook in de komende jaren snel zal groeien. De huidige verkoopcijfers geven hier ook alle aanleiding toe.”
“Critici verwijzen weleens naar het geringe aantal digitale verkopen vergeleken met de fysieke verkopen. Toch wordt digitaal lezen sneller geadopteerd dan het gebruik van mobiele telefonie toentertijd. We zien dan ook een grote bereidheid vanuit de markt om deze snelle groei van digitaal lezen te ondersteunen”, zegt Ropers. “Een jaar na de introductie hebben we de tussenbalans opgemaakt en gezien dat er nog veel te verbeteren en te veranderen valt. De komende tijd willen we een werkgroep oprichten van betrokkenen om te zorgen dat we een duidelijke toekomstvisie formuleren voor de markt. Samen met alle belanghebbenden willen we zorgen voor een nog betere adoptie van digitaal lezen.”

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.